• صفحه اصلی
  • پروژه ها
  • محصولات
  • مقالات
  • درباره ما
  • تماس
  • logo

    SDCM در روشنایی LED چیست؟

    SDCM در روشنایی LED چیست؟

    نوشته شده توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت مهندسی پرتو فام در تاریخ 1398/03/01

    .

    .

    SDCM مخفف عبارت (Standard Deviation Color Matching) یا “انحراف معیار استاندارد در تطابق رنگ” است. SDCM همان بیضی‌ها (گام‌هایی) است که مک آدامز در سال 1942 در روی نمودار کروماتیسیتی (CIE) مشخص نمود. او با آزمایش‌هایی که انجام داد به این نتیجه رسید که به جای آنکه یک رنگ با یک نقطه روی نمودار کروماتیسیتی مشخص شود می توان آن را با یک بیضی در اطراف آن نقطه نمایش داد. حال آنکه در این بیضی تفاوت قابل ملاحظه ای از رنگ با نقطه مرکزی وجود نداشت.

    برای آشنایی بیشتر با نمودار کروماتیسیتی و بیضی‌های معرفی شده مک آدامز (MacAdams Ellipse) می‌توانید به مقاله… نگاه کنید.

    این پارامتر تفاوت رنگ نور منابع LED را در دمای رنگ مشابه تعریف می‌کند.

    دیاگرام کروماتیسیتی

     

     

    چرا SDCM در روشنایی LED مهم است؟

    در اغلب LED ها با توجه به پارامتر SDCM و رنگ نور خروجی خود در 4 تا 7 دسته بندی مجزا طبقه‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر شما به طور قطع متوجه تفاوت رنگ در LED هایی که ظاهرا دارای رنگ مشابه هستند ولی در دسته بندی‌های SDCM بالاتر از 5 باشند خواهید شد.

    برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید. آیا باور می کنید این نوارهای LED بر طبق مشخصات نوری اعلام شده توسط سازنده دارای دمای رنگ یکسان هستند؟ و چرا این طور است؟

    مقایسه SDCM دردو نوع LED

    اجازه دهید ابتدا LED سمت چپ را بررسی کنیم. طبق آزمایش انجام شده این LED دارای دمای رنگ گرم و مقدار 3265 کلوین می‌باشد. لطفا به نقطه زرد نمایش داده شده در تصویر در کنار بیضی سبز توجه کنید.

    SDCM Test Result 01

    تصویر بعدی مربوط به LED سمت راست می باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید نقطه زرد خارج از بیضی قرمز رنگ قرار گرفته‌است. در صورتی که دمای رنگ آن تقریبا برابر نمونه قبلی و به مقدار 3282 کلوین است.

    SDCM Test Result 02

    حالا به تصویر زیر نگاه کنید. بیضی‌های زرد، آبی، سبز و قرمز به طور مجزا از هم قرار گرفته و انحراف در  تفاوت دقیق رنگ نور را مشخص می‌کنند. این فواصل با درجه‌های 5،3،1 و 7  از یکدیگر تفکیک می‌شوند.

    SDCM Report in 2 LEDs

    نتیجه گیری

    حالا متوجه شدید که چرا با اینکه هر دو LED دارای رنگ نور نسبتا یکسانی هستند ولی از لحاظ ظاهر رنگ با هم تفاوت دارند. به طور معمول اگر انحراف رنگ‌ها با هم کمتر از 5 درجه باشد چشم متوجه این تغییر نخواهد شد (یعنی نقاط زرد مشخص شده، در داخل بیضی سبز، آبی یا زرد قرار داشته باشند). ولی اگر این انحراف بیش از 5 درجه باشد به آسانی برای چشم قابل تشخیص بوده و مردم متوجه تغییر رنگ خواهند شد.

    این پارامتر یکی از خصوصیاتی است که در کیفیت ماژول‌های LED بسیار مهم بوده و در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیرگذار است. برای نمونه می توانید به کاتالوگ یکی از محصولات اسرام با SDCM کمتر از 3 نگاه کنید.

    معیار SDCM در LED

    بازنشر این مقاله با ذکر منبع بلامانع است.